سه شنبه 03 مهر 1397 Tuesday 25 September 2018 - 1:28
 
 
 

 

 

نظرسنجی
تمایل دارید تمام مراحل ثبت نام همایش ها، از طریق همین پورتال انجام شود؟


سهولت دسترسی شما به مطالب مورد نظرتان در پورتال در چگونه است؟



سرعت باز شدن صفحه پورتال با سرعت اینترنت شما چقدر است؟



مشاهده نتايج ثبت نظر 

آخرین مطالب

 

برای انتخاب رشته موفق در کنکور باید چه کار کنیم؟

 


 

راهنمای انتخاب رشته تحصیلی دبیرستان و دانشگاه

یکی از مراحل حساس و سرنوشت ساز دانش آموزان در دوران تحصیل انتخاب رشته دانشگاه است؛ و اگر در آن اشتباهی صورت بگیرد، جبران آن بسیار سخت است

 انتخاب رشته دوران متوسطه و همچنین انتخاب رشته دانشگاه یکی از انتخاب های مهم و  اثرگذار در زندگی است.انتخابی که جهت بسیاری از اتفاقات و فعالیت های زندگی دانش آموزان را تعیین می کند.

امروزه به دلیل پیشرفت سریع علوم و فنون و نیاز کشورها،از جمله کشور عزیز ما،ایران،به نیروی انسانی متخصص، بانشاط، علاقه مند و کارآمد، به علاوه سخت تر شدن رقابت های بازار کار و تأمین مخارج،اهمیت انتخاب رشته ای که فرد را راضی و خشنود نموده و به او امکان فعالیت ارزشمند و هماهنگ با شخصیتش بدهد،بیشتر شده است.انتخاب رشته تحصیلی در دوره دبیرستان،مقدمه انتخاب رشته دانشگاهی و آموزش عالی و در نتیجه انتخاب شغل است.به همین دلیل باید رشته ای را برگزید که با تمام ویژگی های شخصیتی و روحی و همچنین امکانات و فرصتهای فرد مطابقت داشته و آینده او را از نظر درآمد و بازارکار،رضایت شغلی،محیط کاری مناسب و تأمین کند.

عوامل مؤثر در انتخاب رشته دانشگاهی

عوامل مؤثر در انتخاب رشته را به دو دسته عوامل فردی و درونی و عوامل اجتماعی و بیرونی می‌توان تفکیک کرد. با توجه به این تقسیم‌بندی، در این‌جا پیرامون هر یک از عوامل مشخص شده توضیح مختصری ارائه می‌گردد:

 

 الف- عوامل فردی و درونی

۱- انگیزه: انگیزه به عاملی تعبیر می‌شود که اساس رفتار آگاهانه افراد را تشکیل می‌دهد. معمولاً فراهم آمدن مجموعه‌های از شرایط و مقتضیات که موجب انگیزش فرد برای وصول به هدفی می‌شود، مبنای شکل‌گیری و ایجاد این عامل، یعنی انگیزه می‌گردد. بسته به نوع شرایط و مقتضیات انواع مختلفی از انگیزش و محرک‌ها را می‌توان برشمرد.

انگیزه واقعی مبین نیروی درونی است که مشوق و محرک فرد برای حرکت به سوی مطلوب است. البته عامل این شوق و حرکت تنها نیروهای نهایی و درونی نیست، بلکه محیط بیرونی فرد بر ایجاد آن اثر می‌گذارد. این تأثیرات محیط بیرونی (خانواده، مدرسه، دوستان، جامعه) است که می‌توان موجب ایجاد انگیزه کاذب شود. لذا، داوطلبان ورود به دانشگاه به یک بررسی درونی همه جانبه، تأمل در خواسته‌ها و عواملی که موجب می‌شود آن‌ها به زمینه خاص علمی بگرایند، نیازمندند. انتخاب رشته‌ای که در راستای انگیزه واقعی فرد صورت بگیرد به عنوان انتخاب رشته اصلح مطرح است.

۲- علاقه: علاقه را می‌توان به ترجیح میان اشیاء مختلف هنگام انتخاب تعبیر نمود. گرچه انگیزه و علاقه ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و شاید بتوان علاقه را نوعی انگیزه بالفعل قلمداد نمود، ولی بهتر است در مسائل حساسی مانند انتخاب رشته که به آینده داوطلب مربوط می‌شود، هر کدام را در جایگاه ویژه خود قرار دهیم، بدون آن‌که ربط مستقیم آن‌ها را نادیده بگیریم. داوطلب نمی‌تواند در کنکور سراسری و در هدف ورود به دانشگاه بدون انگیزه باشد و احتمالاً پذیرش دشواری این رقابت سنگین باید به معنای وجود انگیزه قوی برای ادامه تحصیلات دانشگاهی باشد، اما ممکن است که هنوز علائق وی شکل واضحی نیافته باشند و داوطلب از میان رشته‌های متنوع دانشگاهی به علاقه واقعی خود دست نیافته باشد. به هر حال، احتمالاً هر داوطلبی باید به یک یا چند رشته تحصیلی علاقه داشته باشد.

در این‌جا علاقه به معنای خواستن و دوست داشتن شفاف است بدون این‌که عوامل خارجی این خواستن را کدر نموده باشند. انگیزه کاذب می‌تواند ایجاد علاقه کاذب کند. بدین ترتیب که ممکن است داوطلب در فضایی قرار گیرد که دیگران همواره از رشته‌های خاص دانشگاهی برای وی بتی را ساخته باشند و با صدها دلیل (فهمیده و نفهمیده) رشته‌های مطلوب خود را برای داوطلب بیارایند، و به تدریج علاقه کاذبی را در وجود او بنشانند. در اینجاست که خانواده داوطلب و نیز دوستان واقعی او باید به وی کمک کنند تا او علائق واقعی و اصیل خود را از علائق کاذب باز شناسد. علاقه واقعی در راستای انگیزه واقعی است. چنانچه علاقه براساس انگیزه واقعی شکل بگیرد، از آن باید به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر در انتخاب رشته یاد کرد.

۳- شناخت: عامل بعد، شناخت کافی داوطلب از رشته‌های دانشگاهی است. شناخت مبیین آگاهی معرفت کافی از موضوع مورد بررسی و انتخاب است. علاقه بدون شناخت نمی‌تواند واقعی باشد. ممکن است که داوطلب بدون شناخت رشته‌های دانشگاهی در خود انگیزه قوی برای تحصیلات عالیه بیابد. ولی نمی‌تواند نسبت به رشته‌ای که هیچ شناختی از آن ندارد، علاقه‌مند باشد. لذا، داوطلب باید تلاش کند که از هر طریق ممکن شناخت کافی از رشته‌های دانشگاهی را به دست آورد.

بعضی از منابعی که هم اکنون در دسترسند عبارتند از: دفترچه معرفی رشته‌های تحصیلی گزینه دو که مطالب آن به معرفی و توضیح رشته‌های دانشگاهی می‌پردازد و همچنین، مطالبی که در این خصوص در نشریات پیک‌ سنجش و راه دانشگاه منتشر شده است، قابل استفاده می‌باشد. علاوه بر این «آشنایان و دوستانی که دانشجو یا فارغ‌التحصیل رشته‌های دانشگاهی هستند»، «مطالبی که مشاوران خبره در دبیرستان یا از طریق رسانه‌های گروهی مطرح می‌کنند»، «تماس با دانشگاه‌هایی که مجری رشته‌ها مورد نظر هستند»، «بروشورهای مختلفی که در زمینه رشته‌های تحصیلی یا مشاغل گوناگون وجود دارد»، می‌تواند اطلاعات لازم را برای کسب شناخت لازم در اختیار بگذارند.

۴- توان علمی: مسئله توان علمی متفاوت از انگیزه و علاقه است. می‌توان انتظار داشت که هر صاحب علاقه‌ای لزوماً برای ادامه تحصیل در شته مورد علاقه‌اش توانمند نیز باشد. قدرت علمی داوطلب در خلال تحصیلات دبیرستانی و نتایج علمی حاصل از شرکت در کنکور سراسری ارزیابی می‌شود. توان علمی گرچه به استعداد تحصیلی ربط می‌یابد، ولی سخت‌کوشی و پیگیری مستمر در فراگیری نقش اصلی را در بالا بردن بنیه علمی داوطلب ایفا می‌کند.

به هر حال برای ورود به هر رشته تحصیلی در دانشگاه فرد باید از توان و بنیه علمی لازم برخوردار باشد. منتها در این جا منظور توان علمی داوطلب به صورت مطلق نیست، بلکه آمادگی علمی داوطلب در دروسی است که پایه‌های تخصصی رشته دانشگاهی را شکل می‌دهند. به عنوان مثال، در رشته داروسازی داوطلب باید در دروسی مانند شیمی و زیست‌شناسی قابلیت علمی خوبی داشته باشد.برای رشته مهندسی الکترونیک باید در زمینه‌های ریاضی فیزیک قوی بود. برای رشته معماری علاوه بر ریاضی خود باید هندسه و قدرت تجسمی مناسبی داشت. در مهندسی شیمی علاوه بر ریاضی و فیزیک به توانایی ویژه در شیمی نیز نیاز است. پیش نیاز رشته اقتصاد یا حسابداری فقط دروس علوم انسانی نیست بلکه دروسی مانند ریاضی و آمار نیز نقش مهمی را دارند.

در رابطه با سطح توانمندی علمی لازم برای ورود به رشته دانشگاهی باید به دو نکته توجه کرد. یکی آن‌که قدرت علمی در دروس متناسب یا رشته مورد نظر مهمتر از توان علمی عمومی است. دیگر آن‌که شرط توفیق در دانشگاه (پس از قبولی) وابسته به میزان تسلط بر دروس فوق‌الاشاره است. به عبارت دیگر ممکن است که فردی در ورود به رشته خاصی توفیق یابد منتها این قوت علمی فرد در دروس اختصاصی رشته است که ضامن ادامه تحصیل موفقیت‌آمیز وی در آن رشته می‌باشد.

به‌طور خلاصه باید گفت که برای ورود به یک رشته مشخص دانشگاهی باید از توان علمی لازم برخوردار بود. سوابق تحصیلی و نتیجه کنکور مناسب‌ترین ملاک‌های در دسترس برای ارزیابی این توانایی هستند. از این مطلب می‌توان به لزوم تناسب توان علمی با سطح دشواری رشته تحصیلی یاد کرد.

۵- استعداد تحصیلی: در این‌جا استعداد تحصیلی متفاوت از بنیه علمی لحاظ شده است. منظور از استعداد، توانایی ویژه در انجام دادن بعضی از فعالیت‌ها و اموری است که فرد را از افراد مشابه متمایز می‌سازد. ممکن است که فردی به لحاظ استعداد متوسط باشد، اما در سایه تلاش و سخت‌کوشی از بنیه علمی بسیار بالایی برخوردار گردد و بالعکس. ممکن است فردی با استعداد باشد اما به علت کاهلی و تنبلی نه تنها بهره‌ای از استعداد خود نبرد بلکه در مسابقه با افراد پر تلاش و با استعداد متوسط هیچ‌گونه توفیقی نیابد. به هر حال بهترین حالت آن است که استعداد تحصیلی با تلاش سخت و مستمر برای کسب علم توأم شود تا این استعداد‌ها در صحنه جامعه بدرخشند و بدیهی است که این‌گونه افراد در همه صحنه‌های رقابت علمی پیروز خواهند بود.

در این‌جا به نکته‌ای باید اشاره کرد که مستقیماً به انتخاب رشته تحصیلی مربوط می‌شود. معمولاً استعداد در زمینه یا درس خاصی ظهور و بروز بیشتری دارد تا در همه زمینه‌ها. به‌عنوان مثال، دانش‌آموزانی هستند که در ریاضی از استعداد بالایی برخوردارند. اما در درس شیمی، در مقایسه با دیگران، متوسط ارزیابی می‌شوند. یا در زمینه نقاشی از استعداد سرشاری برخوردارند اما در دروس عمومی (و یا تخصصی) نظری با ضعف مواجه‌اند. شناخت این استعداد بسیار مهم است. داوطلب باید به استعداد علمی نسبی خود دقیقاً توجه کند. منظور از نسبی در اینجا آن است که تمام افراد از نوعی استعداد برخوردارند.

منتها در زمینه‌های مختلف علمی و عملی این استعداد در افراد مختلف از شدت و ضعف برخوردار است. در انتخاب رشته تحصیلی به تناسب بین استعداد علمی و محتوای رشته دانشگاهی باید توجه داشت. بهترین رشته تحصیلی برای داوطلب آن است که وی استعداد خود را همسو با آن بیابد. بسیاری از ناسازگاری‌های درون دانشگاهی و فشارهای روانی ناخواسته که به برخی از دانشجویان وارد می‌شود، در انتخاب غلط رشته تحصیلی به علت غفلت از عوامل فوق‌الذکر ریشه دارد. هجوم دانشجویان برای تغییر رشته فعلی آنان از عدم انگیزه و علاقه به رشته تحصیلی حکایت دارد. بسا با استعدادترین داوطلبان کنکور که در رشته خاصی پذیرفته شدند ولی نه تنها در دانشگاه از برجستگی‌های علمی مطرح در دبیرستان و در سطح کنکور خبری نبود بلکه واهمه عدم توفیق در اتمام دوره دانشگاهی نیز وجود داشت.

در انتهای این قسمت باید متذکر این نکته مهم شد که محور کردن فقط یک عامل (مثلاً علاقه) و لحاظ کردن بعضی عوامل به صورت کم اثر و اقماری منجر به انتخاب رشته خوب و مفیدی نخواهد شد.

 ب- عوامل بیرونی و اجتماعی

۱- محیط بیرونی: منظور از محیط بیرونی، کلیه عوامل و افرادی است که با داوطلب در تماس و مراوده بوده و به نوعی در تصمیم‌گیری‌های وی در ارتباط با انتخاب رشته تأثیر می‌گذارند. در این خصوص از خانواده، مدرسه، دوستان و جامعه‌ای که داوطلب را مستقیماً احاطه کرده و با او برخورد دارند، می‌توان نام برد. محیط بیرونی می‌تواند در دو جهت مختلف عمل کند. جهتی مثبت که عبارت از کمک به داوطلب برای کاوش درونی، کشف علاقه واقعی و میزان استعداد تحصیلی و دور ساختن داوطلب از تصمیم‌گیری‌ براساس احساس بدون شناخت می‌باشد و جهت منفی که القاء علایق و برداشت‌های شخصی خود به داوطلب است بدون آن‌که انگیزه، علاقه، توان علمی و استعداد داوطلب چندان مورد توجه قرار گیرد.

داوطلبان کنکور سراسری که مبادرت به انتخاب رشته می‌کنند باید دقت کامل مبذول دارند تا از محیط بیرونی فقط در جهت اثرگذاری مثبت آن بهره ببرند و خود را تا حد امکان از تأثیرات نامطلوبی که منجر به انحراف آن‌ها از مسیر صحیح می‌گردد، دور نگه دارند.

۲- اشتغال: عامل اشتغال در انتخاب رشته دانشگاهی، نقش دوگانه‌ای را ایفا می‌کند. برای برخی هدف ورود به دانشگاه اصولاً تصدی شغل‌های خاص است که بدون قبولی در آن رشته دانشگاهی، وصول به آن امکان‌پذیر نیست. برای برخی دیگر قبولی چنان مهم است که اصولاً در زمان انتخاب رشته به مسأله اشتغال مرتبط با آن رشته توجه نمی‌کنند. در ارتباط با مسأله اشتغال نکات زیر به اختصار مطرح می‌شود:

کلیه داوطلبان به شغلی که آن رشته دانشگاهی منتهی به آن می‌شود (یا می‌تواند بشود) حتماً توجه کنند هر چند که هدف ورود به دانشگاه به هیچ‌وجه نباید فقط به مسأله اشتغال محدود شود.

داوطلب از نظر روحی و روانی باید آمادگی لازم برای پذیرش کار مرتبط با رشته مورد نظر را داشته باشد. به عنوان مثال کسی که مشاهده خود برای او غیر قابل تحمل بوده و حتی از آن می‌هراسد، نباید رشته‌ای را انتخاب کند (مانند پزشکی و دامپزشکی) که در زمان اشتغال همواره امکان این برخورد وجود دارد. اشتغال در برخی از رشته‌ها، عمدتاً به معنای کار در آزمایشگاه است، مانند رشته‌های علوم آزمایشگاهی، شیمی کاربردی و نظایر این‌ها.

برخی از رشته‌ها در نهایت منجر به شغلی می‌شوند که غالباً باید خارج از شهرها صورت پذیرد مانند رشته استخراج معدن، تعدادی از رشته‌های کشاورزی و غیره. رشته دامپزشکی همواره برخوردهای خاصی را با دام و طیور دارد. رشته حقوق نوع ویژه‌ای از آمادگی روانی را می‌طلبد. رشته مشاوره و شاید روان‌شناسی نیاز به آمادگی خاص درونی دارند، همچنین است رشته‌های معلمی و دبیری که باید توأم با عشق و علاقه ویژه به امر آموزاندن باشد. به‌هر حال فرد باید آمادگی روحی و روانی لازم را برای تصدی شغلی که رشته دانشگاهی منتهی به آن می‌شود، حتماً داشته باشد.

علاوه بر آمادگی روحی و درونی، باید داوطلب آمادگی بدنی برای اشتغال در شغل ذیربط را داشته باشد. مثلاً، استخراج معدن، نقشه‌برداری، تکنسین اتاق عمل، حتی رشته‌های دبیری نیاز به نوعی آمادگی بدنی دارند. در این ارتباط داوطلبان دختر باید توجه بیشتری داشته باشند. اگر شغل مرتبط با رشته‌ای، آمادگی خاص بدنی و کار در محیط ویژه‌ای را می‌طلبد که آمادگی لازم برای این مهم در آن‌ها وجود ندارد، لذا نباید چنین رشته‌ای را انتخاب کنند.

توجه به زمینه اشتغال نیز مهم است. برای تعدادی از رشته‌ها زمینه اشتغال به مراتب بیشتر فراهم است تا رشته‌های دیگر. لذا اگر برای داوطلبی تضمین اشتغال مهم است باید عمدتاً در پی رشته‌هایی باشد که زمینه کار مناسبی دارند. در این ارتباط داوطلب باید از افراد و مراجع آگاه، اطلاعات لازم را به دست آورد.

۳- عنوان اجتماعی، برداشت اجتماعی: عنوان پاره‌ای از رشته‌ها و همین طور عناوین اجتماعی که تعدادی از شغل‌های مرتبط با رشته‌های دانشگاهی به دنبال خود دارند، برای برخی از داوطلبان مهم است. حال این اهمیت به معنای علاقه و توجه است یا به معنای عدم علاقه و دوری جستن از آن. به نظر می‌رسد که تعدادی از رشته‌ها دارای عناوین جذاب اجتماعی هستند و همین عناوین است که می‌تواند یک کشش کاذب در داوطلب ایجاد کند و او را از مسیر صحیح تصمیم‌گیری منحرف سازد. به هر حال، داوطلب باید میزان اهمیت عنوان اجتماعی را که فارغ‌التحصیلان رشته مورد نظر به دوش می‌کشند، برای خود تجزیه و تحلیل کند.

۴- محیط ویژه دانشگاهی: بر تعدادی از دانشگاه‌ها شرایط خاص آموزشی حاکم است. حتی در برخی از آن‌ها، دانشجو باید تحت انضباط و رفتار ویژه‌ای قرار گیرد. به‌عنوان مثال کسی که یک رشته دانشگاهی مربوط به نیروهای نظامی، انتظامی یا صنایع دفاع را انتخاب می‌کند باید توجه داشته باشد که در داخل دانشگاه باید از مقررات خصوصی تبعیت کند. بعضاً باید لباس فرم بپوشد. گاه علاوه بر دروس علمی دوره، باید دروس مورد نیاز شغل آینده را بگذارند. تمرینات بدنی و آمادگی‌های رزمی و آشنایی و کار با سلاح‌های جنگی نیز در برنامه دانشجو قرار می‌گیرد.

لذا فردی که این قبیل رشته‌ها را انتخاب می‌کند، حتماً باید تناسب روحیه خود را با شرایط و مقتضیات محیط آموزش در نظر بگیرد. البته این سخن به این معنا نیست که این رشته‌ها را نباید انتخاب کرد، بلکه بیشتر عکس آن مدنظر است و آن به این که علاوه بر رشته‌های بسیار خوبی که در این دانشگاه‌ها عرضه می‌شود، نوعی زمینه اشتغال آتی نیز برای داوطلبان فراهم می‌شود و نباید بیم مبهمی که داوطلب از این گونه محیط‌ها دارد وی را از انتخاب این‌گونه رشته‌ها باز دارد.

 

هدف اصلی از مطالب طرح شده در این بخش ابلاغ این پیام است که داوطلب نباید به هیچ وجه موضوع انتخاب رشته را به دست تصادف تحت عنوان بخت و تقدیر و سرنوشت بسپارد و یا خود را دست و پا بسته تسلیم نظرات دیگران کند و افسار انتخاب رشته را به دست دیگران بسپارد. بلکه داوطلب باید به صورت فعال و تعیین کننده در فرآیند انتخاب رشته حضور و بروز داشته باشد. فعال شدن داوطلب در فرآیند انتخاب رشته یکی از تمرین‌های مهم زندگی وی در زمینه بروز قدرت ارزشیابی مسایل، ظهور مؤلفه تصمیم‌گیری در زندگی، قبول مسئولیت تصمیم‌های اتخاذ شده، اعلام داشتن رأی و نظر در کنار آراء و نظرات دیگران و در نهایت تحریک و تقویت حس اعتماد به نفس، می‌باشد. چنین فردی هرگز بی‌هدف وارد دانشگاه نمی‌شود و در نتیجه دچار سردرگمی و سلب انگیزه در ادامه تحصیل نمی‌گردد.


 

پاسخ تشریحی سوالات کنکور 96  خارج کشور رشته ریاضی

 


 

 


 


سوالات کنکور خارج از کشور آزمون سراسری 1396 

سوالات عمومی

سوالات اختصاصی رشته ریاضی

سوالات اختصاصی رشته تجربی


 

سوالات کنکور رشته تجربی آزمون سراسری 1396 

سوالات عمومی

سوالات اختصاصی


سوالات کنکور رشته ریاضی آزمون سراسری 1396 

سوالات عمومی

سوالات اختصاصی

 


نفرات برتر کنکور گروه آزمایشی علوم ریاضی آزمون سراسری 1395

نفرات برتر کنکور گروه آزمایشی علوم  تجربی آزمون سراسری 1395

نفرات برتر کنکور گروه آزمایشی علوم انسانی آزمون سراسری 1395 

نفرات برتر کنکور گروه آزمایشی هنر آزمون سراسری 1395

نفرات برتر کنکور گروه آزمایشی زبان خارجی آزمون سراسری 1395


نمونه سوالات کنکور رشته ریاضی

سوالات عمومی***سوالات اختصاصی

نمونه سوالات کنکور رشته انسانی

سوالات عمومی***سوالات اختصاصی


تغییر زمان برگزاری امتحانات نهایی در خردادماه

 


دانش آموزان عزیز

فرا رسیدن نوروز  باستانی را به شما عزیزان تبریک می گویم و با حلول بهار  طبیعت این عیدی را به شما می دهم که کانال تلگرام ما به آدرس (@mrn_20 ) ایجاد شد. به ما بپیوندید و جهت ارتقا سطح علمی خود با ما همرا باشید.

آدرس تلگرام ...ریاضی با طعم کنکور... @mrn_20

 

با تشکر

 


 


برنامه امتحانات نهایی خرداد 95 


آزمونهای مرحله ای ویژه داوطلبان کنکور 95

داوطلبان عزیز توجه داشته باشید آزمونهای زیر تا روز جمعه مورخ 7 اسفندماه روی سایت قرار دارند.

آزمون هفتم

آزمون هشتم

آزمون نهم

آزمون دهم

آزمون یازدم

آزمون دوازدهم

 


نحوه مطالعه ریاضی کنکور

یادم می‌آید که همیشه به ما می‌گفتند «ریاضی خواندنی نیست، یادگرفتنی است!» پس بهتر است شیوه‌های درست یادگرفتن ریاضی را به شما بگویم یعنی شیوه‌هایی که باعث می‌شود:

۱) یک مفهوم ریاضی را درک کنید و بفهمید.

۲) شیوه‌ها و روش‌های لازم برای حل مسأله را یاد بگیرید.

۳) بتوانید مسائل مربوط به آن مفهوم را حل کنید.

۴) تسلط و سرعت خود را در آن مفهوم افزایش دهید.

نحوه مطالعه ریاضی کنکور

 من در این مقاله تلاش خواهم کرد که کارهایی را به شما بگویم که در صورت انجام منجر به ۴ مورد بالا خواهد شد. البته این مقاله تقریباً بین دروس ریاضی پایه، دیفرانسیل، هندسه، هندسه‌ی تحلیلی و گسسته یک‌سان است اما در این‌جا به‌طور تخصصی دیفرانسیل و ریاضیات پایه (آمار و حسابان و ریاضی ۲) یا ریاضی تجربی‌ها و انسانی‌ها را بررسی خواهم کرد!

ابتدا باید عرض کنم کسانی که به مدرسه می‌روند و از طریق دبیر این دروس را می‌آموزند، اولین قدمشان این است که در کلاس کاملاً به درس دبیر گوش دهند، سعی کنند کاملاً یاد بگیرند و در منزل و در همان روز نیز حتی دوباره مثال‌های کلاس را حل کنند و درس را مطالعه کنند. این کار باعث می‌شود که درس کاملاً برای‌شان تثبیت شود و دیرتر فراموش کنند.

هرگز سعی نکنید مطالب و فرمول‌ها را همان لحظه‌ی اول حفظ کنید، حتما سعی کنید خودتان آن‌ها را به‌دست آورید، مثال‌ها را بدون حفظ بودن آن فرمول‌ها حل کنید و سعی کنید آن‌قدر از آن فرمول استفاده کنید تا کاملاً با آن آشنا شوید. حفظ کردن در درس ریاضی هیچ فایده‌ای ندارد و اگر می‌خواهید واقعا ریاضی را یاد بگیرید، باید خودتان با تمرین فراوان، کاربرد فرمول‌های مختلف را یاد بگیرید.

کسانی هم که خودشان از روی کتاب‌های مختلف مطالعه می‌کنند، باید قدم به‌قدم با کتاب پیش بروند. یک قلم و کاغذ جلوتان داشته باشید و هرچه خواندید را روی کاغذ پیاده کنید و برای خودتان علت آن را بار دیگر اثبات کنید. خودتان سعی کنید فرمول‌های کتاب را به‌دست بیاورید و معنا و مفهوم و کاربرد آن‌ها را کاملاً درک کنید و بعد از آن با حل مثال‌های مختلف کاربرد آن‌ها را کاملاً یاد بگیرید.

پس تا این‌جا حتما مراحل زیر را دنبال کنید:

۱) اگر توسط دبیر، درسی را یاد می‌گیرید، در کلاس گوش کنید و یاد بگیرید و در منزل بار دیگر مثال‌ها را بدون نگاه به جزوه حل کنید.

۲) قدم به‌قدم با کتاب یا جزوه پیش بروید و سعی کنید مطالب را خودتان اثبات کنید و در مثال‌ها از آن‌ها استفاده کنید (بدون حفظ کردن).

۳) سعی کنید مثال‌های جزوه یا کتاب را هم گسترش دهید و انواع و اقسام مثال‌ها از یک مفهوم را خودتان حل کنید تا کاملاً برای‌تان جا بیفتد.

۴) در مرحله‌ی آخر، نکته‌ها و فرمول‌های کلیدی را در خلاصه‌ی خود وارد کنید به‌نحوی که با دیدن آن‌ها تمامی مطالب برای‌تان دوره شود؛ البته خلاصه‌تان نباید مفصل باشد بلکه در حد نکته. برای توضیحات بیش‌تر در زمینه‌ی خلاصه‌ی ریاضی به قسمت خلاصه‌ی درس به‌درس بروید.

اگر کارهای بالا را انجام دهید، یک مرحله از یادگیری ریاضی را با موفقیت کامل پشت سر گذاشته‌اید. شاید از شما زیاد وقت بگیرد ولی در عوض در نوبت‌های بعدیِ مطالعه، بسیار راحت خواهید بود و سوالات را هر قدر هم سخت باشند، می‌توانید پاسخ دهید.

فقط یک قسمت می‌ماند و آن هم تمرین و تکرار و تست است!

بعد از این که مرحله‌ی اول مطالعه‌ی ریاضی تمام شد و کاملاً یاد گرفتید و خلاصه کردید، یکی دو روز صبر کنید و بعد دوباره به خلاصه‌ی خود بازگردید و بعد از مطالعه‌ی آن و یادآوری مطالب گذشته به سراغ تست‌زنی و تمرین بروید. لازم نیست زمان‌دار تست بزنید؛ بلکه سعی کنید از تست‌ها مطلب یاد بگیرید و خود را ارتقا دهید. اگر در حین تست‌زدن، به نکته‌ی جدیدی برخوردید و به نظرتان مهم بود، آن را به خلاصه‌ی خود اضافه کنید. در زدن تست‌ها آ‌ن‌قدر از نکته‌ها و فرمول‌های آن مبحث استفاده کنید تا کاربرد آن‌ها را به‌طور کامل یاد بگیرید. اگر این کارهایی را که گفتم انجام دهید، قطعا در زمینه‌ی یادگیری ریاضی هیچ مشکلی نخواهید داشت. اگر از شما وقت می‌گیرد، هیچ اشکالی ندارد. مطمئن باشید این یادگیریِ زمان‌بَر، بعدها خیلی به کمک شما خواهد آمد.


داوطلبان عزیز   توجه    .......    توجه !!!!!

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: دیوان عدالت اداری رأی به ابطال قانون نداد بلکه فقط درباره رابطه با یک بند قانون بحثی مطرح شده که بر این اساس تأثیر مثبت ۲۵ درصد سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۹۵ همچنان باقی است.

به گزارش فارس، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در رابطه با اخباری مبنی بر ابطال قانون اعمال سوابق تحصیلی در آزمون سراسری از سوی دیوان عدالت اداری گفت: رأی دیوان عدالت اداری رأی به ابطال قانون سنجش و پذیرش دانشجو نبوده است بلکه فقط بند ۲ مصوبه ابطال شده است و ما هم منتظریم این رأی از سوی منابع رسمی مانند روزنامه رسمی کشور ابلاغ شود تا پس از آن روند تصمیم‌گیری را انجام دهیم.

وی افزود: سازمان سنجش در روز دوازدهم بهمن ماه امسال پیش از آنکه حکم دیوان عدالت اداری صادر شود استفساریه‌ای با امضای رئیس شورای سنجش و پذیرش دانشجو (محمد فرهادی وزیر علوم) به مجلس ارسال کردیم و بحث دیوان عدالت اداری مطرح شد و اعلام کردیم که قانونگذار مجلس است و ما متناسب با میزان تحت پوشش قرار گرفتن دروس سال‌های مختلف میزان تأثیر سوابق تحصیلی را به صورت تدریجی افزایش دادیم.

خدایی ادامه داد: این مسئله در آیین‌نامه اجرایی هیأت وزیران نیز آمده است که میزان تأثیر سوابق تحصیلی متناسب با میزان تحت پوشش قرار دادن دروس سال‌های مختلف به صورت تدریجی افزایش یابد که ایرادی هم به این قانون گرفته نشده است.

رئیس سازمان سنجش در رابطه با وضعیت داوطلبان در آزمون سراسری سال ۹۵ گفت: رأی دیوان عدالت اداری ابطال تأثیر ۲۵ درصد قطعی سوابق تحصیلی است. در حالیکه تأثیر ۲۵ درصد مثبت سوابق تحصیلی از سال ۸۶ به مصوبه کارگروه ماده ۴ آمده و روندی که ما ادامه می‌دهیم این است که تأثیر مثبت ۲۵ درصد به قوت خود باقیست ولی اینکه این تأثیر به صورت ۲۵ درصد قطعی باشد یا خیر را منوط به نظریه استفساریه مجلس می‌کنیم.

خدایی اظهار داشت: اگر مجلس نظر به قطعی بودن تأثیر ۲۵ درصد بدهد ما هم آن را اعمال می‌کنیم ولی اگر این گونه نباشد همان تأثیر مثبت ۲۵ درصد در آزمون سراسری سال ۹۵ اعمال می شود.

 


قابل توجه دانش آموزان رشته تجربی


سوالات همیشگی  در مورد تست زنی

1-آيا رفتن به كلاس‌هاي نكته و تست را پيشنهاد مي‌كنيد؟ 

اين گونه كلاس‌ها براي آن دسته از دانش‌آموزاني مفيد است كه قبلاً دروس را فراگرفته‌اند ولي در تست زدن تسلط كافي ندارند و بدين وسيله مي‌خواهند مهارت لازم را به دست آورند. تدريس در اين كلاس‌ها مفهومي و كامل نيست و نبايد آن را جايگزين كلاس درس كنيد. حداكثر در يك يا دو درس كه ضعيف هستيد ثبت‌نام كنيد و بيش‌تر وقتتان را صرف درس خواندن در منزل كنيد.

 2. چرا در منزل مي‌توانم تست هر درس را به صورت مجزا بزنم ولي سر آزمون نمي‌توانم كل تست‌ها را با هم بزنم؟

به اين دليل كه در منزل براي هر درس تمركز مي‌كنيد و از يك درس به درس ديگر نمي‌رويد با تمرين بيش‌تر خودتان را عادت دهيد كه تمركز پيدا كنيد. سعي كنيد روز قبل از آزمون يك‌بار به طور كامل درس آزمون‌ها را شامل تمام دروس است با توجه به زمان و همانند روز آزمون حل كنيد و درصد خود را محاسبه كنيد.

3. هنگام تست زدن خيلي شك مي‌كنم. راه حل چيست؟

شما مطالب را خوانده‌ايد ولي هنوز به آن تسلط كامل پيدا نكرده‌ايد. ابتدا بايد درس‌ها را دقيق بخوانيد و سپس تمرین حل كنيد و در نهايت به تست زدن بپردازيد.

 4. آيا در حين آزمون‌ها، يا كنكور مي‌توانم برخلاف ترتيب دفترچه، يا ترتيب ديگري به درس‌ها پاسخ دهيم؟

سعي كنيد به هيچ عنوان ترتيب درس‌ها را در دفترچه به هم نزنيد، چون باعث اتلاف وقت زياد شما مي‌شود. در ضمن اين دروس بر مبناي اصول روان‌شناسي مرتب شده‌اند.

 5. اگر وقت پيشنهادي يك درس تمام شد و تعداد سؤال باقي مانده باشد آيا بايد به سراغ درس بعدي برويم يا اين كه به بقيه‌ي سؤال‌هاي همان درس جواب دهيم؟

بهتر است سراغ درس بعدي برويد، سعي كنيد در درس‌هاي بعدي وقت ذخيره كنيد و در پايان اگر وقت اضافه داشتيد دوباره به همان درس بازگرديد البته ضرايب دروس هم در نظرتان باشد.

 6. چرا با زدن درصد بالا در بعضي از دروس تراز بالايي كسب نمي‌كنيم؟

در بعضي از دروس ممكن است سطح سؤال‌ها به گونه‌اي باشد كه تعداد زيادي از داوطلبان درصد بالا زده باشند بنابراين در درسي مانند معارف اسلامي كسب درصد 50 تراز خوبي كسب نمي‌كند اما ممكن است با درصد 50 در درس رياضي تراز عالي به دست آورد. زيرا در درس رياضي بيش‌تر دانش‌آموزان نمره‌ي كم‌تر از 50% كسب مي‌كنند.

 7. سؤالات ساده و دشوار كه در كارنامه‌ي مشاوره درج شده است چه مفهومي دارد؟

پس از برگزاري هر آزمون آناليز آماري روي تك تك سؤا‌ل‌ها انجام مي‌گيرد. سؤال‌هايي كه بيش‌تر از حد معيني از داوطلبان به آن پاسخ صحيح داده‌اند سؤال ساده و سؤال‌هايي را كه كم‌تر از حد معيني از داوطلبان به آن پاسخ داده باشند را سؤال دشوار تلقي مي‌شود.

 8. در دو آزمون گذشته درصد جواب‌هاي درست من بالا رفته ولي ترازم چندان تغييري نكرده است؟

مطمئناً شما پيشرفت داشته‌ايد ولي به دليل اين كه بقيه‌ي داوطلبان هم پيشرفت كرده‌اند تراز شما تغيير چنداني نكرده و در حقيقت شما با سرعت متوسط كل داوطلبان در حال پيشرفت هستيد.

 9. آيا مي‌توان با توجه به ضريب بالاي درس‌هاي اختصاصي، زمان بيش‌تري را به اين درس‌ها اختصاص داد و به درس‌هاي عمومي كم‌تر اهميت داد؟

اگرچه ضریب درس‌هاي اختصاصي بيش‌تر است اما درس‌هاي عمومي نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردار هستند. ساعت مطالعه‌ي درس‌هاي اختصاصي و عمومي بايد متعادل باشد. اگر حدوداً هفته‌اي 35 ساعت درس مي‌خوانيد بايد حدود 24 ساعت دروس اختصاصي را بخوانيد و حدود 11 ساعت دروس عمومي را بخوانيد.

 10. دلايل نمره‌ي منفي زياد چيست؟

1. روش غلط مطالعه

2. عجله در خواندن سؤال يا جواب

3. روش غلط تست زدن 

4. شانسي زدن تست

5. بي‌دقتي يا خطاهاي ذهني غيرارادي

 11. شروع تست ‌زني چگونه است؟

از تست‌هاي ساده شروع كنيد. شروع با تست‌هاي پيچيده و مشكل باعث ايجاد نگراني و تزلزل روحي مي‌شود در حالي كه پاسخ به سؤال‌هاي ساده، حس نشاط و اميدواري به خود را بيش‌تر مي‌كنيد و در نتيجه اين امر باعث تقويت اعتماد به نفس مي‌شود و سعي كنيد در مباحثي مانند حركت ـ حد و يا مشتق كه تعداد مثبت‌ها زياد است از تست‌هاي كنكور سال 86 شروع كنيد و به عقب برگرديد.

12. دلم مي‌خواهد به همه پرسش‌هاي آزمون جواب بدهم؟

متأسفانه اين فكر وسواسي است كه در بعضي از داوطلبان ديده مي‌شود كه اين مسأله به نفع شما نيست چرا كه آزمون نمره منفي دارد و باعث كاهش نمره تراز شما خواهد شد. يادتان باشد كه حتي رتبه‌هاي برتر كنكور نيز نتوانسته‌اند به همه‌ي سؤالات در تمامي دروس جواب درست بدهند. مهم اين است كه شما هر اندازه تست كه مي‌زنيد درست باشد. كيفيت مهم است نه كمّيت.


 بهترین شرایط برای شروع مطالعه

قبل از شروع مطالعه باید به یکی از دو طريق زیر تصمیم بگیریم:

1-  مدت معینی را برای مطالعه ی یک موضوع تعیین کنیم.

2-  موضوعی را انتخاب کنیم و خود را به انجام و اتمام آن وادار کنیم.

به محض نشستن پشت کتاب، فوری مطالعه را شروع کنید و کتاب را ورق نزنید.

موقع شروع مطالعه با چیزهایی مانند: ته خودکار، پاک کن، زیور آلات و ... بازی نکنید. افکار مزاحم را قاطعانه از خود دور کنید و نشان دهید که فرد با اراده ای هستید.

بهتر است در شروع، با مطالب آسان و جالب شروع کنید. می توانید شروع هر جلسه را با مرور جلسه قبل اختصاص دهید تا سریع تر وارد مرحله ی خواندن شوید. یا میتوانید در پایان وقت مطالعه یادداشت کنید که دقیقا دفعه ی بعد قصد انجام چه کاری را دارید. این نوشته به شما کمک می کند تا در جلسه ی بعدی به راحتی وظیفه ی خود را بدانید و زود تر شروع کنید.

هر چیزی را که باعث حواس پرتی می شود، مانند عکس های یادگاری، سایر کتاب های درسی و ... روی میز مطالعه نگذاریم.

تلویزیون، کامپیوتر و تلفن را از اتاق مطالعه ی خود خارج کنیم.

هر چه برای مطالعه احتیاج دارید، در دسترس خود قرار دهيد، به طوری که مجبور نشوید برای پیدا کردن وسيله ي مورد نیاز، از جای خود حرکت کنید و تمرکزتان به هم بخورد.

اگر تصور می کنید با صدای رادیو و موسیقی بهتر مطالعه می کنيد یا بهتر نی توانید تمرکز کنید یا از خواب آلودگی شما جلوگیری می شود، اشتباه می کنید! این صرفا یک تلقین است.

روانشناسان ثابت کرده اند که مغز انسان هنگام انجام دو عمل مستقل در یک لحظه،( مانند شنیدن و خواندن) کارآیی کمتری دارد و نمی تواند همزمان بر دو یا چند موضوع تمرکز کند. در چنین حالتی مطالعه عمیق نخواهد بود.

مطالعه در حالت خستگی زیاد و خواب آلودگی، اصلا مفید نیست.

مطالعه در حالت گرسنگی یا سیری زیاد، مناسب نیست.

مطالعه پس از یک ورزش سنگین، مفید واقع نمی شود.

مطالعه ی تفریحی همراه با خوردن آجیل، تخمه و ... جدی نخواهد بود.

موقعی که از فکر انجام کاری یا منتظر شخصی هستید، مطالعه قوی و متمرکز نخواهيد داشت.

هنگام بیماری و سردرد بهتر است مطالعه نکنید.

موقعی که خشمگین، بی حوصله، بی تفاوت، افسرده یا ... هستید، از خواندن خود نتیجه ای نمی گیرید.

وقتی احساسات شما تحریک شده است، مطالعه ای کارا نخواهید داشت.

هر نوع افکار یا احساسات منفی مانند اضطراب، احساس ناخوشایند نسبت به دبیر و کلاس، فکر کردن به نتیجه و نمره، احساس ناتوانی و هر دغدغه فکر دیگری تنها وقت را هدر میدهد.

وقتی با دیگران صحبت می کنید و حرف های دیگران را گوش میدهید، نمی توانید به طور جدی و متمرکز مطالعه کنید.

قبل از مطالعه باید فنون خواندن هر درس را بدانید. استفاده نکردن از این فنون نتایج خوب و دلچسبی به بار نمی آورد.     

نباید دچار وسواس و تردید شد. وسواس در مطالعه باعث کند شدن و حواس پرتی می شود.


پاسخ دکتر توکلی به سوالات دانش آموزان

(ترمیم و معدل،سهمیه ها...)

هرسال سازمان سنجش آموزش کشور براساس مصوبات قانونی نسبت به سنجش و پذیرش دانشجو در آزمون سراسری اقدام می کند و در این راستا تغییرات و شرایط پذیرش دانشجو را در دفترچه راهنما اعلام می کند تا داطلبان شرایط آزمون را مطالعه و ثبت نام کنند. اما این تغییرات گاهی سوالاتی را برای داوطبان ایجاد می کند. به همین منظور از حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش دعوت کردیم تا با حضور در کافه خبر،‌به این سوالات کاربران پاسخ دهد. این پاسخها در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.

کارشناسی

ثبت نام آزمون سراسری برای سال 95، از 19 تا 28 بهمن ماه در سایت سازمان سنجش اعلام می شود. داوطلبانی که مدرک پیش دانشگاهی رشته های علوم تجربی، ریاضی فیزیک، علوم انسانی ، فرهنگ و معارف اسلامی و گروه هنر هم که از سال 91 شروع شد می توانند در این آزمون ثبت نام کنند. همانند سالهای گذشته داوطلبان می توانند در گروه آزمایشی هنر و زبان هم شرکت کنند که باید در فرم ثبت نام آورده شود.همچنین مشخصات شناسنامه ای، اطلاعات سهیمه ای و محل سکونت به طور کامل باید در فرم ثبت نام آورده شود تا بررسی مدارک به درستی انجام شود.

توکلی در مورد پذیرش دانشگاه ها گفت: در سال 81 بیشترین داوطلب برای کنکور سراسری بود که یک میلیون و 850 نفر شرکت کردند اما ظرفیت پذیرش دانشگاهها 200 هزار نفر بود برای همین رقابت سخت بود اما اکنون ظرفیت پذیرش در ایران در تمام دانشگاههای جامع علمی کاربردی، سراسری و آزاد بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر است که سال گذشته 870 هزار نفر داوطلب ثبت نام کردند. برای همین همه مجاز به انتخاب رشته و حدود 400 هزار نفر قبول شدند.برای همین همه قبول می شوند و نباید داوطلبان استرش داشته باشند و تنها باید برای رشته بهتر کوشش کنند.

در زیر پاسخ‌های مشاور عالی سازمان سنجش به سوالاتی مربوط به آزمون سراسری آورده شده است؛

- نحوه تاثیر معدل چگونه است و ایا فاصله 5 نمره ای یا بیشتر در معدل قابل جبران است؟

- تاثیر معدل در کنکور ارشد 95 چگونه هست؟

همانطور که مستحضر هستید از دیپلمه های 1384 به بعد امتحانات نهایی سال سوم سراسری و متمرکز برگزار می شود مانند  سال چهارم نظام قدیم. برای همین نمرات به عنوان سوابق تحصیلی در کنکور آنها محسوب می شود اما کسانیکه قبل از این سال دیپلم گرفتند سوایق تحصیلی تاثیری ندارد و محاسبه نمی شود.براساس مصوبه قبلی ، معدل با تاثیر مثبت بود یعنی اگر معدل بالا و اثر مثبت در نمره کل داوطلب داشت حساب می شد درغیر اینصورت تاثیری نداشت. اما اخیرا اعلام شد تاثیر مثبت و منفی باشد اما شاید داوطلبی نمره کنکورش آنقدر خوب باشد که معدل تاثیری نداشته باشد یا برعکس معدل بتواند نمره کنکور را بالا ببرد اما این ضوابط تا کنکور 94 یعنی امسال  اجرا می شد و داوطلب اگر در رشته هم نام دیپلم در آزمون سراسری شرکت می کرد معدل حداکثر تا 25 درصد تاثیر قطعی داشت برای هنر و زبان این محدودیت وجود ندارد یعنی داوطلبان می توانند در کنکور غیرهم نام رشته دیپلمشان شرکت کنند مثلا فارغ التحصیل ریاضی فیزیک در کنکور علوم انسانی شرکت کند و محدودیتی وجود ندارد اما تاثیر 25 درصد معدل محسوب نمی شود.این جدول در پیک سنجش آورده شده است تا داوطلب بینش داشته باشد.

امسال در کمیته پذیرش و سنجش که وزیر علوم رئیس آن است و وزاری بهداشت، آموزش و پرورش، رئیس کمیسیون آموزش مجلس و رئیس سازمان سنجش هم از اعضای آن هستند 5 درصد تاثیر را افزایش دادند البته این افزایش شامل کسانی می شود که از سال 90 فارغ التحصیل شدند و دیپلم گرفتند. البته این 5 درصد با تاثیر مثبت است وتا سال 96 این ضابطه وجود دارد.

- لطفا جزییات دقیق و تمام اطلاعات مربوط به طرح ترمیم معدل رو سریعتر اعلام کنند.

- سلام قانون ترميم معدل به كجا رسيد؟؟به كنكور 95 ميرسه؟سازمان سنجش لازمه موافقت كند يا فقط مربوط به آموزش و پرورش است؟

 

- لطفا بپرسید جزئیات طرح ترمیم معدل نهایی که به تازگی تصویب شد چیست؟ جزئیاتی از قبیل آیا کسی فقط یک درس را امتحان بدهد؟اگه نمره  کسی بدتر شد همان حساب می شود؟

-  جزئیات ترمیم معدل سال سه دبیرستان؟

- بنده در یکی از شهرهایی محروم و دورافتاده این مملکت زندگی می کنم که بنا به دلایل خیلی زیادی که 90 درصد آن خارج از توان من بود در امتحانات نهایی نتوانستم معدل خوبی کسب کنم و در سال 93 کنکور دادم که متاسفانه رتبه ام برخلاف درصد هام خیلی بد شد...من سوالم اینه که چرا و با کدام منطق شما این طرح از قبل شکست خورده را اجراء کردید؟چرا نمایندگان راقانع نکردید؟من چند سال از زندگی عقب افتادم کی جوابگوست؟

برای تاثیر معدل در کنکور تا زمان حذف آن، ما پیشنهاد دادیم که در سه سال آخر امتحان دبیرستانها نهایی برگزار شود چون ارزشیابی بهتر و عادلانه تر است . به هرحال در تاثیر معدل باید در نظر گرفت همانطور که کاربری هم کامنت گذاشته نتوانسته خوب امتحان دهد . برای همین به داوطلب پیشنهاد ترمیم معدل داده شد و آموزش و پرورش هم قبول و اعلام کرد دوباره امتحان بدهند اما یک بار می توانند این کار را انجام دهند.

 - جزییات شرایط ترمیم معدل را آموزش و پرورش اعلام کرده است و ارتباطی به ما ندارد.

- آیا کسی که تغییر رشته داده می تواند در این طرح ترمیم معدل دیپلم را عوض کنم؟؟مقصودم این هست که می توانم دوباره به قصد دیپلم تجربی،،امتحان نهایی ها رو شرکت کنم؟

ترمیم معدل برای کسانی است که می خواهند در رشته دیپلم خودشان در کنکور شرکت کنند. کسی که قصد شرکت در رشته غیر همنام دیپلم دارد یا بابد تغییر رشته بدهد وکتابهای لازم را امتحان بدهد مثلا کسی که از رشته ریاضی فیزیک به تربی می رود باید امتحان زیست بدهد. اما اگر بعد از دیپلم قصد این تغییر را دارد باید تنها کتابها را بخواند و در آزمون مربوطه شرکت کند.

- پشت کنکوری ها که 94 کنکور داشتند و الان اولین سالی هست که دوباره شرکت می کند مشکلی از لحاظ سربازی ندارند؟    

متولدین سال 76 در سال 95 هم می توانند در آزمون کنکور شرکت کنند.

- چرا در کنکورهای اخیر سوالات انقدر پیچیده و وقت گیر شده اند؟آیا در طرح این سوالات ما دانش آموزان مناطق محروم لحاظ می شویم که از هرگونه امکانات آموزشی محرومیم؟

- چرا درجه سختي كنكور سراسري با كتاب هاي درسي هماهنگ نيست سوالات همه درس ها و به خصوص شيمي و زيست چيزي وراي كتاب درسي است سوالات به گونه ايست كه حتي دكتراي زيست و شيمي نمي توانند پاسخ بگويند.

سوالات آزمون کارشناسی، از کتب تحصیلی سالهای دوم، سوم و پیش دانشگاهی انتخاب می شود و خارج از این کتب نیست واز قسمت و فصولی که آموزش و پرورش آن را رسما حذف کرده ما هم سوال طراحی نمی کنیم. اما از قسمتهای پاورقی و بهتر بدانیم هم سوال طراحی می شود چون اگر جنبه آموزشی نداشت نویسنده آن را نمی آورد. به هیچ عنوان سوالها خارج ازکتب درسی نیست . در سالهای بعد از انقلاب فرهنگی معمولا دانش آموزان برتر مدرسه رتبه خوبی هم در کنکور می گرفتند و معمولا هم از شهرهای بزرگ بودند اما از وقتی سوالها مفهومی شدند این موضوع هم برعکس شد و الان از شهرهای کوچک هم رتبه های بالا داریم.یک سال شاگرد اول کنکور